Narzędzia wsparcia zdalnego IT o otwartym kodzie źródłowym

Maciej Błachnio (Projekt SMKNet) 

Jak zapewnić informatykowi bezpieczny i bezpośredni dostęp do Twojego komputera? Czy w tym celu musisz wydawać grube pieniądze na narzędzia służące Ci tylko do prostych powtarzalnych czynności? Otóż nie, istnieje świat alternatywnego oprogramowania, które pozwoli na zdalne wsparcie, jednocześnie dając wgląd do kodu źródłowego, czyli zapewniając przejrzystość działania.

Narzędzia wsparcia zdalnego IT o otwartym kodzie źródłowym

Do dziś dnia uśmiecham się pod wąsem na myśl, jak użytkownicy zdalnie ratowanych przeze mnie komputerów reagowali na samodzielnie poruszający się na ich ekranie kursor myszy i przemieszczające się okienka. Jak gdyby komputer nagle został opętany. Niektórzy nawet potrafili krzyknąć ze strachu lub nazywali mnie czarodziejem.

Jak napisał Arthur C. Clarke: "Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii". Nie można się z tym nie zgodzić myśląc o reakcjach użytkowników.

Jako były pracownik tzw. Helpdesku, przez wiele lat obserwowałem rosnący arsenał narzędzi informatycznych. Skupiałem się szczególnie na tych, które upraszczały i przyspieszały pracę, którą wówczas wykonywałem.

No, ale czas mijał.
W pewnym momencie podstawowy cel, jaki przyświecał większości narzędzi wsparcia zdalnego - pozwalanie na prosty podgląd lub interakcję z pulpitem zdalnym użytkownika w taki sposób, jakbyś siedział przy jego komputerze - nieco się zatarł.
Coraz więcej firm i projektów prześcigało się we wprowadzaniu nowych funkcji, ich oprogramowanie pęczniało i szybko stawało się rozbudowanymi narzędziami typu "enterprise", na które legalnie stać było tylko duże organizacje.
Z drugiej strony niektóre projekty pozostały wierne wartościom prostoty i ogólnej dostępności. Jedne z nich mniej, inne bardziej. Mam na myśli VNC (Virtual Network Computing) i inne rozwiązania oparte na technologii Remote Framebuffer.

Udostępniając kod źródłowy ww. aplikacji, przyczyniły się do aktywnego rozwoju i usprawniania narzędzi zdalnego wsparcia. Wystarczy wymienić kilka z najbardziej rozpoznawalnych projektów: TightVNC, UltraVNC czy TigerVNC.
Niektóre z nich również oferują szeroką gamę funkcji i dodatkowo - są dostępne za darmo.
Jednakże większość z nich łączy kilka ograniczeń, które mogą powodować, że te genialne narzędzia nie są tak popularne, jak ich zamknięte odpowiedniki klasy "enterprise".

  • Pierwszym z nich jest ogólny poziom wiedzy informatycznej. Nie wszyscy są ekspertami w dziedzinie komputerów. Cóż, jeśli wszyscy by byli, kto potrzebowałby wsparcia informatycznego, prawda?
  • Drugim są ograniczenia dostępności pomiędzy urządzeniami w czasach licznych zagrożeń, które codziennie wyrastają w Internecie. Ukrywamy się za różnymi zaporami i narzędziami typu UTM (Unified Threat Management), integrującymi różne poziomy zabezpieczeń, które, w naszej ocenie, chronią nas przed tymi zagrożeniami. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, ale jest to raczej temat na osobny artykuł.

Narzędzia wsparcia oparte o VNC posiadają kilka rozwiązań, które do pewnego stopnia obchodzą te ograniczenia. Jednak naprawdę darmowe wersje wciąż wymagają zaangażowania informatyka lub niezabezpieczonego połączenia "wsparcie informatyczne<->klient", żeby zestawić połączenie między dwoma komputerami.

Codziennie pojawiają się nowe narzędzia informatyczne, służące do zdalnej kontroli, oferujące możliwe rozwiązania obu powyższych problemów. Niektóre z nich udostępniane są razem z kodem źródłowym. Rzadko jednak można spotkać darmowe lub bardzo tanie oprogramowanie tego typu, bo jednak do zapewnienia komunikacji między komputerami znajdującymi się w różnych częściach świata, musi ono korzystać z serwerów dostępnych publicznie, co niestety wiąże się z kosztami.

Lek na oba zaprezentowane powyżej problemy wydaje się trudny do stworzenia i dotychczas nie spotkałem się z pełnym sukcesem w tej kwestii.
Nasze narzędzie o nazwie RemIT jest wciąż darmowe i udostępniamy jego kod źródłowy, jest również publicznie dostępne jako "donationware", czyli utrzymuje się dzięki dobrej woli swoich użytkowników.
Jest ono również bardzo proste w instalacji i obsłudze, więc nie trzeba wiedzieć zbyt wiele na temat komputerów.
Jeśli chcesz je wypróbować lub polecić swojemu informatykowi, a także dowiedzieć się więcej, wejdź na jego stronę domową, którą znajdziesz TUTAJ.

Maciej Błachnio (Projekt SMKNet)
https://www.remit.smknet.com.pl

 

Maciej Błachnio (Projekt SMKNet)
autor

Maciej Błachnio (Projekt SMKNet)